Tæer der bøjer

ikoner_smaa-04

Obs
Når tæerne bøjer sammen i det midterste led, så leddet bøjer opad, kalder man det hammertæer. Det skyldes ofte, at man går i sko uden fast hælkappe eller rem om hælen, så man krummer tæerne for at holde skoene på og forsøger at afhjælpe, at skoen ikke er stabil nok.

Hvis det er 2. tåen (den ved siden af storetåen) der bøjer, kan det skyldes, at denne tå er længere end storetåen. Da man hyppigt måler skoens længde efter storetåen og ikke den længste tå, så er 2. tåen nødt til at bøje sig for at kunne være i skoen.

ikoner til øvelser del 2-10

Det gode råd
Brug sko, der passer i længden samt sidder fast på hælen (læs mere om valg af sko her).

En fast hælkappe er med til at styre og støtte foden under gang. Sørg derfor for, at skoen har en fast hælkappe, der omslutter hælen og holder foden på plads, så den ikke skrider ud over sålen.

Øvelse:
Udfør øvelsen uden sko og strømper. Sid på en stol og placer den ene fods hæl oven på den anden fods tæer. Pres hælen mod tæerne, så det mærkes, og tæerne strækkes helt ud. Hold stillingen i 30-60 sek.

Øvelsen kræver, at tæerne er mobile, dvs. at de kan strækkes ud uden smerter. Er en eller flere tæer blevet stive, er det en god ide at massere og bevæge alle de led, der kan bevæges med hænderne.