Glade og tilpasse fødder gør din arbejdsdag lettere

På denne side finder du viden om, hvordan du passer på dine fødder, når du har et arbejde, hvor du står og går meget.

Fodens 26 knogler vejer kun 90 gram, og skal bære dig livet igennem, så pas godt på dem.

Når du har stående og gående arbejde, bliver dine fødder belastet af kroppens vægt. Ømme og trætte fødder giver en stiv gang, påvirker hele kroppen og kan give gener i ben, ryg og nakke. Derfor er det en god ide, at være opmærksom på, hvordan dine fødder har det, og hvordan du passer dem.

Man kan sige, at fødderne er kroppens fundament. De skal være fri for skævheder og fejlstillinger og have det godt, for at resten af kroppen fungerer optimalt. Skævheder og fejlstillinger kan forårsage overbelastning i led, sener og muskler – ikke kun i foden, men også i knæ, hofter og ryg.

Vær også opmærksom på, hvordan du behandler dine fødder, både når det gælder valg af fodtøj, pleje af fødder samt dine arbejdsstillinger. Vores fødder er pakket ind i strømper og tætsluttende sko, hvor de kan have svært ved at ånde, bliver overophedede og måske mast. Det kan let føre til forskellige problemer som hård eller tør hud, nedgroede negle, negle-  og fodsvamp. Find derfor ud af, hvordan dine fødder har det – de kan ikke tale, men du kan lære at blive opmærksom på de signaler, de giver.

Siden er udarbejdet af Branchearbejdsmiljørådet for detailhandel i samarbejde med Fodterapeutskolen i København.

Tjek & gode råd

Lyt til det dine fødder fortæller dig.

Fodpleje

Få gode råd til pleje
af dine fødder.

Øvelser

Daglige øvelser til jobbet og hjemme.

sko-15

Valg af sko

Hvilket fodtøj skal du vælge og hvorfor.

 

 

Lyt til dine fødder og få gode råd til behandling

Skævheder i kroppen starter ofte i fødderne. Det skyldes, at kroppen prøver at kompensere for skævheder og fejlstillinger i fødderne, og når den gør det, kan det forårsage overbelastning og smerter i led, sener og muskler i både knæ, hofter og ryg. Man mærker ikke altid fejlstillinger i fødderne, og derfor gælder det om at være opmærksom på dem. Det en god idé at få gjort noget ved fejlstillinger i foden for at forebygge skader og sygdomme i andre led og muskler. Vær derfor opmærksom på ikke kun at behandle overbelastningsskader som fx ømme muskler i ryg og nakke, men find kilden til problemet og få det løst.

Der kan også være problemer som hård eller tør hud, nedgroede negle, negle- og fodsvamp, som giver dig gener. Husk, at god muskelstyrke i ryg og mave aflaster kroppens led – også fødderne, så sørg for at få trænet din ryg og mave.

Bag rubrikkerne herunder finder du viden om de mest almindelige udfordringer og råd til håndtering af dem.

Fødder har brug for pleje ligesom resten af kroppen

En sund fod er først og fremmest en velplejet fod. Følg de gode råd nedenfor om pleje,
så giver du dine fødder gode betingelser for at holde sig sunde.

 

Tag skoene af, når du kommer hjem
Fødderne trænger til luft og bevægelse. Tag skoene af, når du kommer hjem og gå på bare tæer, i løse strømper eller i løse og bløde hjemmesko.

Skyl fødderne dagligt i lunkent vand
Skyl fødderne dagligt, fx når du er i brusebadet. Vær opmærksom på, at sæbe udtørrer huden, så husk derfor at skylle efter med vand.

Klip neglene lige over
Neglene bør klippes korte og lige over, ellers risikerer du at få nedgroede negle, som kan danne betændelse og give smerter. Neglehjørnerne kan afrundes med en neglefil, men ikke klippes ned.

Pas på med fodbadet
Hvis du tager et fodbad, så bør det ikke være i for varmt vand og vare længere end 3 minutter, da det kan udtørre dine fødder. Du må ikke putte salt i vandet, da det også er med til at udtørre fødderne – brug hellere et par dråber olie.

Hård hud
Hård hud og ligtorne er tegn på forkert eller ensidig belastning af dine fødder. Derfor kan der være god grund til at se nærmere på dit fodtøj.

Hård hud skal fjernes, ellers risikerer du, at små blodkar og nerveender vokser ud i den hårde hud, hvilket kan gøre bekæmpelsen af hård hud svær og smertefuld. Hård hud kan også føre til betændte hælrevner og ømme ligtorne.

Brug ikke fodfil til at fjerne hård hud, da brug af fodfilen udvikler varme og øger dannelsen af hård hud. Få fjernet hård hud og ligtorne hos en fodterapeut, som også kan hjælpe med at finde årsagen.

Husk rene strømper i naturmateriale
Skift til rene strømper hver dag. Sørg for, at strømperne ikke strammer, og brug så vidt muligt strømper, der er svedtransporterende eller lavet af naturmaterialer som uld og bomuld, der absorberer fugt, så du undgår fodsvamp. Strømper af kunststof som nylon forhindrer huden i at ånde, så sved og fugt bliver i strømpen.

Brug af creme
Smør fødderne inde i creme, så du holder huden smidig, og undgår, at den revner. Vælg en fed creme (ikke almindelig bodylotion) – gerne én, der er beregnet til fodpleje. Det er vigtigt, at cremen trænger ind i huden (3-4 minutter). Tør overskydende creme af.

Ved at massere fødderne, når du giver dem creme på, er du samtidig med til at bevare fodens smidighed.

Tør fødderne grundigt efter bad
Når fødderne har været våde, skal de tørres grundigt af – især mellem tæerne. På den måde kan du forebygge hudsvamp.

Fodøvelser
Daglige fodøvelser styrker fodens muskler og holder dem smidige, hvilket også kan være med til at forebygge fejlstillinger. Du kan fx krumme og sprede dine bare tæer og vippe fødderne op og ned. Se forslag til flere her.

Se dine fødder efter
Det er en god idé, at se din fødder efter; er der fx vabler og sår? Er der rød/hvide mærker efter tryk? Er neglene i orden? Opdager du revner, sår, vabler, hård hud og ligtorne, er det tegn på, at dine fødder ikke har det godt.

Mærk også efter, om der er områder af huden, der gør ondt.

Øvelser du kan gøre på arbejdet

Fødderne har også godt af at være i form!

 

 

Øvelser du kan gøre derhjemme

Fødderne har også godt af at være i form!

 

 

Gode råd om valg af fodtøj

En kilde til mange almindelige fodlidelser er dårligt fodtøj.
Når du har stående og gående arbejde, er det vigtigt, at du bruger noget godt fodtøj.

Fodtøj skal passe med det samme og ikke gås til
Selvom du får at vide, at skoen udvider og former sig, så skal skoen passe fra start. Det er bedst at købe sko sent på eftermiddagen, da fødderne på det tidspunkt er varme og lidt hævede. Er skoene for små, kan det påvirke dine fødder negativt og ændre den naturlige form på foden.

Når du prøver sko, skal den ikke trykke nogen steder. Fodtøjets indvendige mål bør være 8-10 mm længere end din fods længde, når du står op, da din fod glider frem og tilbage, når du går. Husk at beregne skolængden efter den længste tå, som hos de fleste er andentåen og ikke storetåen.

En måde at være helt sikker på, at dine sko passer til dine fødder, er at tegne omridset af din fod på et stykke karton, og klippe det ud. Tag skabelonen med ud, når du køber sko, og læg den i de sko, du kigger på. Skabelonen skal kunne være i skoen.

En anden måde er, at tage sålen ud af skoen (hvis du kan) og stille dig oven på den. Rager foden ud over sålen, er skoen for lille.

Vælg så vidt muligt brede og høje skosnuder
Bredden på fodtøjet skal være lige så bred som foden. Der bør være plads til, at tæerne kan spredes og løftes, da vi bevæger tæerne, når vi går. Skosnuden må ikke være for lav, da du ellers risikerer, at skoen trykker på dine tånegle og generer dig.

Sål der følger foden og dæmper stødene
Sålerne bør være skridhæmmende, lette og bøjelige. Sålen skal være så fleksibel, at den følger din fod og tillader dig at gå så naturligt som muligt, dvs. med en god fodafvikling.

Det er også vigtigt, at sålen er stødabsorberende, så den dæmper de stød, der kommer, når hælen lander hårdt på underlaget, som kan forårsage hård hud på fodsålerne, slid på ryg og knæ samt hovedpine.

Vælg sko med regulerbar skoåbning
Sko der reguleres ved fx snørebånd eller velcrolukning, medvirker til, at dine sko sidder godt på foden, uden at de klemmer, strammer eller bliver for løse. Samtidig giver det dig mulighed for at regulere, hvis dine fødder bliver varme og hæver i løbet af dagen.

Benyt fast hælkappe
En fast hælkappe er med til at styre og støtte foden under gang. Sørg derfor for, at skoen har en fast hælkappe, der omslutter hælen og holder foden på plads.

Vælg sko af åndbart materiale
Læder giver mulighed for, at foden kan ånde og slippe af med varmen. Modsat gælder for sko af gummi og syntetisk materiale.

10 Gode råd

1.   Brug sko, som passer og ikke klemmer

2.   Brug sko, der er stødabsorberende

3.   Vælg sko af åndbare materialer

4.   Luft og bevæg fødderne i løbet af dagen

5.   Skift sko i løbet af dagen

6.   Brug rene strømper i åndbare materialer

7.  Fodøvelser styrker og holder fødderne smidige

8.   Hold fødderne rene og velplejede

9.   Vær opmærksom på skævheder og andre skavanker

10.   Vær opmærksom på, om dine fødder gør ondt

HVAD KAN I GØRE PÅ ARBEJDSPLADSEN

 

Variation af arbejdet
Tilrettelæg arbejdet, så du varierer det så meget så muligt – dvs. at du både står, går og sidder. Små pauser, hvor du kan sidde og hvile fødderne og lave lidt fodøvelser, er også en god idé.

Stående arbejde
Ved stillestående arbejde belastes kredsløbet, og det kan give åreknuder samt hævede fødder og underben. Årsagen er, at lægmusklerne ikke er særligt aktive, og dermed ikke hjælper dine vener med at få blodet væk fra benene og tilbage til hjertet. Med tiden vil dette tryk fra blodet på venerne ødelægge venernes små veneklapper, hvilket kan føre til åreknuder og hævede fødder og underben. Begræns derfor tiden, hvor du står, og sørg for at variere mellem at stå og gå.

Sørg også for at stå med vægten fordelt på begge ben og med afstand mellem fødderne. Du kan stå med den ene fod et lille skridt foran den anden eller med fødderne ud for hinanden.

Hvis du synes, at du hurtigt bliver træt over lænden ved stående arbejde, kan det være tegn på, at du står med for meget kropsvægt på hælene.

Du kan også lave øvelser, der hjælper med at få blodet tilbage mod hjertet fx skiftevis stå på hæl og på tæer. Se flere øvelser her.

Bløde sko og brug af aflastningsmåtter kan afhjælpe hævede fødder og belastningen på kredsløbet.

Gående arbejde
Ved gående arbejde kan stødende, når du sætter hælene i, mindskes ved at bruge bløde og bøjelige sko.

Aflastningsmåtter
Aflastningsmåtter har en stødabsorberende virkning, hvilket betyder, at kroppens led aflastes under langvarigt stillestående arbejde. Nogle måtter er også designet, så de er med til at stimulere blodcirkulationen i fødder, ben samt lænd og dermed nedsætte hævelse og træthed i benene.

Vær dog opmærksom på, at I ikke risikerer at falde over måtten, fx ved at der er skrå kanter på alle måttens sider samt købe en måtte af god kvalitet, som ikke udvider sig eller kryber og dermed krøller i kanterne. Det kan også være en idé, at få tilpasset en måtte til lige netop det sted, hvor I skal bruge den.

Arbejdssko
Arbejdssko skal den ansatte normalt selv anskaffe. Læs mere om valg af sko her.

Ved arbejde, hvor der er risiko for, at man kan få noget ned over sine fødder eller blive påkørt, er der krav om, at arbejdsgiveren udleverer passende sikkerhedssko, og at de ansatte benytter dem.

BAR Handel står bag udarbejdelsen af denne side

I Branchearbejdsmiljørådet for detailhandel (BAR Handel)
samarbejder arbejdsgiverorganisationer og arbejdstagerorganisationer om at fremme branchens arbejdsmiljø ved at udvikle informations- og vejledningsmaterialer.

Hvis du har spørgsmål til ”BAR-FOD.DK” så skriv til info@barhandel.dk

BAR Handel, Fællessekretariatet 

Dansk Erhverv, Børsen
1217 Kbh. K
e-mail: info@barhandel.dk

BARhandel_logo